Nieuws uit de groepen

Groep 1/2A

Grote Rekendag

Op woensdag 30 maart was de “Grote Rekendag 2022”.

 

Ieder jaar wordt de Grote Rekendag georganiseerd. Het is een dag voor alle basisscholen in Nederland die helemaal in het teken staat van rekenen.

Het doel van de Grote Rekendag is kinderen onderzoekend te laten rekenen, zelf ontdekken levert inzicht op. En niet onbelangrijk: het maakt rekenen leuk!

 

De titel van de 20e Grote Rekendag was ‘Bouwavonturen’. Er komen veel rekenactiviteiten kijken bij bouwen: tekenen, inschatten, rubriceren, plannen. De kinderen combineren denkkracht met handvaardigheid. Ze ontdekken hoe het is om architect te zijn of constructeur of bouwer.

De groepen 1-2 werken met het thema ‘de kinderboerderij’. Het was dan ook erg leuk om onze eigen kinderboerderij te gaan ontwerpen! Alle kinderen mochten een dier kiezen en moesten bedenken wat hun dier nodig had. Waar slaapt het dier? Is er iets om te spelen? Wat eet en drinkt het dier? Dit werd overlegd in een groepje van 4 kinderen. Daarna mochten de kinderen gaan bouwen. Er zijn prachtige dierenverblijven gemaakt! Naderhand werd de verdieping in taal aangebracht, de woordjes werden op kaarten erbij geschreven. De dag werd afgesloten met een mooi architecten diploma!

 

 

         

 

               

 

      

 

 

Groep 3B

Thema 8 “De Ruimte” van de leesmethode Lijn 3 hebben we inmiddels afgesloten

Wat  hebben we veel geleerd over de zon, de maan en de andere planeten. De kinderen in het boek maakten een ruimte reis met hun juf. Als afsluiting mochten de kinderen zichzelf als een astronaut in de ruimte maken. Je kan zelf de aarde nog zien.

 

 

 

Alle letters zijn nu bekend en om te zorgen dat we nog sneller gaan lezen krijgen we iedere ochtend de hulp van enkele kinderen van groep 6. Samen met hun maatje gaat het duo-lezen super goed.

     

 

Groep 5

Februari 2022

De maand januari is voorbij gevlogen en het is ondertussen alweer februari. In groep 5 wordt ontzettend hard gewerkt. Maar er is ook tijd voor ontspannende creatieve opdrachten.

 

De kinderen van groep 5 hebben in het thema winter een eigen sneeuwbol ontworpen. Wat zijn ze ontzettend mooi geworden!

      

 

Ook hebben de kinderen dit jaar voor het eerst Engels. Ons eerste thema van Engels ging over Animals. Dit sloot mooi aan bij onze thema’s dierentuin van natuur en techniek en taal.

Tijdens de natuur en techniek lessen hebben de kinderen veel geleerd over verschillende soorten dieren. Ze hebben iets geleerd over zoogdieren, reptielen, amfibieën, spinnen, insecten, vissen, vogels en weekdieren.

De kennis die ze hebben opgedaan bij natuur en techniek hebben ze kunnen gebruiken bij Engels.
De kinderen hebben namelijk een Engels dieren kwartet gemaakt.

 

 

 

Groep 4b

Het nieuwe (kalender) jaar is weer begonnen! Wat zal 2022 ons gaan brengen?

 

Wat fijn dat we weer allemaal naar school kunnen! Natuurlijk hebben we op de eerste dag van het nieuwe jaar elkaar bijgepraat over wat we in de “verlengde” kerstvakantie hebben gedaan. Maar dat is niet het enige. Een nieuw jaar betekent ook “goede voornemens". We hebben met elkaar besproken wat dat eigenlijk is en daar hebben we een woordveld van gemaakt. Daarna mochten de kinderen zelf ook aangeven wat hun goede voornemen is. Eens kijken hoe lang we dat gaan volhouden :)

 

De maand januari betekent ook dat het winter is. Binnen dit onderwerp zijn we creatief aan de slag gegaan. In de afgelopen weken hebben de kinderen van klei een sneeuwpop gemaakt en deze daarna geverfd!

     Wat een prachtige resultaten!

 

 

Groep 7

Aan de start van het schooljaar moesten we elkaar weer even leren kennen. Tijdens de  theaterlessen en de gymlessen hebben we samenwerkingsspellen gedaan. Dit project van “iedereen hoort erbij” is een geweldige manier om het jaar te starten.


     

 

In groep 7 zijn we volop bezig. Niet alleen met rekenen, taal en spelling, maar er zijn ook veel aanvullende activiteiten. In september hebben we een klassenbezoek gehad van stichting HALT.

Aansluitend bij de geschiedenislessen zijn we naar het Prehistorisch dorp gegaan. Daar hebben we geleerd hoe mensen leefden in de tijd van de monniken en ridders.

 

     

 

En in november hebben we meegedaan met Mediamasters over de kansen en de gevaren van (digitale) media. We maken er samen een topjaar van :) 

 

                                    

 

 

De eerste periode zit er alweer op!  

Wat zijn de eerste weken van het schooljaar voorbij gevlogen. In groep 6 is er in deze periode al hard gewerkt door de kinderen. Zo leerden we tijdens de lessen taal over de stad Amsterdam en ook bij geschiedenis kwam deze stad aan bod. We leerden namelijk dat Rembrandt in de tijd van de Gouden Eeuw verschillende regenten schilderde. En heel toevallig kwam ook in onze nieuwe leesmethode Atlantis de Gouden Eeuw ter sprake.  
Omdat we zoveel leerden over deze bijzondere tijd, kon een excursie naar het Rijksmuseum niet ontbreken. Daarom ging groep 6, samen met groep 8, naar dit museum om nog meer te weten te komen over de Gouden Eeuw. Ter voorbereiding op het bezoek mochten de kinderen een kleurplaat van de nachtwacht inkleuren, de opdracht: probeer het zo écht mogelijk na te maken. Met behulp van plaatjes op de iPad was dit nog een hele klus.  
Tijdens het bezoek aan het Rijksmuseum was het tijd om o.a. dit prachtige kunstwerk in het echt te bewonderen. Helaas werd hij nog steeds gerenoveerd, maar dat maakte het werk niet minder mooi. Naast De Nachtwacht zagen we ook Het Melkmeisje, de bibliotheek, de poppenhuisjes en de bijzondere voorwerpen in de wapenkamer. Uiteraard hebben we nog veel meer gezien en vertelden de gidsen ons vanalles over de Gouden Eeuw en de bijpassende kunstwerken. Op verzoek van de kinderen bezochten we ook nog het grootste schilderij van het museum, ‘de slag bij Waterloo’. Dit schilderij had een afmeting van 567 × 823 cm, dat was erg indrukwekkend.  
 
Al met al was het bezoek erg leerzaam en ook nu tijdens de verschillende lessen, komt het bezoek van het Rijksmuseum weer van pas. Bijvoorbeeld bij het nieuwe taal thema ‘Pronkstukken’, waar we leren over het schrijven van bijschriften en een titel bij een schilderij of kunstwerk.  

 

   

 

   

        

 

Wennen aan alle nieuwe dingen in groep 4A

Best wennen was de overgang van groep 3 naar groep 4 voor de kinderen, maar wat doen ze goed hun best! Echt complimenten voor deze groep hoor.

 

Natuurlijk zitten we nu ook midden in het thema van de Kinderboekenweek “Worden wat je wil”.

Tijdens de opening hiervan zijn we gestart met het dansje “Worden wat je wil.”

Vervolgens hebben we het prentenboek ‘de dromer’ voorgelezen en kreeg elke groep een boek cadeau. Voor de groepen 4 waren dat “De haven” en “Tim de kleine boswachter.

Alle kinderen mochten verkleed komen in het thema. Zo hadden we onder andere juffen, dierenartsen, politieagenten en nog veel meer beroepen. Echt super leuk om te zien wat ze later zouden willen worden!

De kinderen gaan deze maand ook hun ouders nog interviewen met vragen die we samen met de groep bedacht hebben……..want wat doen de papa’s en mama’s eigenlijk op hun werk???

Als afsluiting van het thema gaan de kinderen een mooie collage maken met een tekening van zichzelf van wat ze later willen worden, het interview met papa of mama en een foto van het werk van papa en/of mama.

 

Wat een fijne groep 4 is dit, ze zijn enthousiast, hardwerkend en staan snel voor elkaar klaar.

Hieronder een impressie van de klas aan het werk en enkele foto’s van de Kinderboekenweek!

 

      

 

      

 
 
Kriebels bij de start van het schooljaar in groep 3A

Met stiekem best wat kriebels in de buik kwamen de kinderen van groep 3a vorige week maandag binnen in de klas. Vanaf nu zitten ze écht in groep 3 en dat betekent een eigen stoel, een eigen tafel én eigen laatjes met daarin eigen spulletjes, wat een feestje! Al gauw kwamen de eerste letters aan bod. De opmerking ‘juf, zijn we nu eigenlijk al aan het lezen?’ maakt duidelijk dat de kinderen zelf ook onder de indruk zijn van hoe snel het leesproces gestart is. Voordat ze het wisten, hadden de kinderen al een aantal letters geleerd en konden ze al de eerste woordjes en zinnetjes lezen. Wat zijn ze enthousiast en betrokken en wat willen ze graag alles leren. Leesletters, schrijfletters, rekenen en ondertussen ook nog elkaar en de juf leren kennen. Een groep lieve, behulpzame en hardwerkende kinderen zal de fijne start die ze de afgelopen weken gemaakt hebben, de komende weken gaan voortzetten.