Nieuws uit de groepen

De nieuwtjes, foto's en actualiteiten uit de groep(en) ontvangen de ouders dagelijks of een paar keer per week op Parro.
Om u toch een indruk te geven wat wij op school zoal doen, vertelt hieronder elke maand een andere groep waar ze mee bezig zijn geweest.

 

 

De afgelopen periode hebben we in groep 1-2A gewerkt met het thema ‘kabouters in het bos’. Tijdens dit thema stonden verschillende prentenboeken centraal. Zo hebben we ‘de blaadjesdief’ en ‘de vier kabouters in de herfst’ gelezen. De verhalen kwamen de hele week terug in de kringactiviteiten. Aan de hand van deze boeken hebben we ook nieuwe letters geleerd, namelijk de b, g en k. Bovendien hebben we door middel van de boeken nieuwe woordenschatwoorden geleerd. Er is hard gewerkt de afgelopen periode met onder andere een eekhoornrekenspel, woordweb, herfstpuzzels en natuurlijk nog veel meer.

 

1-2A-9.jpeg (277 KB)     1-2A-12.jpeg (215 KB)     1-2A-13.jpeg (279 KB)

 

1-2A-2.jpeg (224 KB)     1-2A-8.jpeg (195 KB)     1-2A-1 1.jpg (322 KB)

 

Er was ook ruimte voor creativiteit. Zo zijn er herfstbladeren gearceerd (ingekleurd met hele kleine rondjes), kabouterhuisjes geknutseld van kosteloos materiaal, creaties gemaakt met loose parts en is er gewerkt met vetkrijt en waterverf. De Kinderboekenweek met het thema ‘gi-ga-groen' viel ook in deze periode en sloot mooi aan bij ons eigen thema. Hier hebben we dus extra aandacht aan besteed. Als afsluiting van het thema ‘kabouters in het bos’ hebben we een herfstwandeling door de kerktuin gemaakt met een echte herfst zoekkaart. Na de vakantie gaan we werken rondom het thema ‘een museum in de klas met Pim en Pom’. 

 

1-2A-4.jpg (201 KB)     1-2A-3 1.jpeg (500 KB)     1-2A-5.jpg (210 KB)

 

1-2A-7 1.jpg (317 KB)   1-2A-10.jpeg (286 KB)     1-2A-6 1.jpg (355 KB)

 

                              1-2A-11.jpeg (220 KB)

 

 

In groep 5 zijn de kinderen ontzettend hard bezig met het oefenen van de tafels. Om zelf bij te houden welke tafels de kinderen al kennen, hebben ze een tafeldoelenkaart. Elke week kunnen de kinderen een nieuwe tafel halen. Als de tafel is gehaald kunnen de kinderen een sticker plakken op de desbetreffende tafel. Regelmatig oefenen de kinderen in circuitvorm in de klas met de tafels. In een paar rondes doen de kinderen allerlei spelletjes om de tafels te oefenen.

 

In de klas zijn wij bezig met het thema ‘Noodweer’ van taal. De kinderen hebben allerlei woordjes geleerd rondom dit thema. Ook hebben ze een paraplu geknutseld met verschillende soorten neerslag.

 

In samenwerking met ASML/ MAD Science krijgen de kinderen een aantal workshops over de ruimte.
De eerste workshop is pas geweest. De kinderen hebben geleerd over de belangrijkste onderdelen van een raket. Dat er een parachute in de raket zit die de raket afremt bij de landing. Dat de vinnen belangrijk zijn om de vlucht van de raket te stabiliseren. Dat de romp van een raket de astronauten en de lading vervoeren en dat de neuskegel de luchtweerstand verlaagd. De kinderen zijn dit te weten gekomen door allerlei verschillende proefjes te doen. Op het einde ging professor SMARTie met de kinderen naar buiten om een ‘echte’ raket de lucht in te laten vliegen.

 

5-5 1.jpeg (215 KB)     5-4.jpeg (223 KB)      5-3.jpeg (221 KB)                                                   

5-1.jpeg (195 KB)     5-2.jpeg (153 KB)

 

5-6.jpeg (215 KB)     5-7.jpeg (305 KB)

 

 

De start van het schooljaar in groep 3

Maandag 5 september: wat hadden ze er zin in. Ook wel spannend hoor, de eerste dag in groep 3!
Een eigen tafel, een eigen stoel, eigen laatjes met daarin eigen spulletjes, dat was wel heel bijzonder!
En wat wilden ze graag beginnen met leren. De eerste letters zijn geleerd, de eerste woordjes gelezen. Ook dit jaar gaat het weer ontzettend snel. De eerste weken staan, naast het werken, vooral in het teken van elkaar leren kennen. Met de Kwink van de week ‘Wie ben ik? Wie ben jij?’ over jezelf vertellen, vragen stellen en erachter komen dat er veel gelijkenissen en verschillen zijn. Hoe gaat dat bij jou thuis? En bij mij? Wat vind ik belangrijk en wat vindt jij? Wat vinden we samen belangrijk in groep 3? Welke afspraken maken we samen? De kinderen kwamen met prachtige ideeën waar we elkaar nu iedere keer aan kunnen herinneren. Super fijn!  

 

Groep 3 Elkaar leren kennen.jpeg (257 KB)